Pääsinpäs paaluja vihdoin itsekin eilen ihmettelemään. Eilinen alkoikin tehokkaasti heti klo 8 (tai meidän tapauksessamme 8:10) tontilla maamiehen ja mestarin juttutuokiolla tallin ja pihamaan koroista. Tuli siihenkin sitten selko melko helposti ja nyt on tallin pohja jo hyvällä mallilla. Päivällä mies auttoi salaojakaivojen asemoinnissa ja tallin pohjan täryttelyssä. Illalla käytiin vielä kuskaamassa puutavaraa tontille.
Tosiaan sitä viisastuu koko ajan. Ei niitä anturamuotteja mitään valmiiksi raudoitettuna saa. :D Noh, eipä se mitään. Päätettiin tehdä muotit perinteisesti laudasta. Vielä kun muutama puhelu tuotti erinomaisen tuloksen, saimme hakea tonttimatkan varrella olevalta tietyömaalta kärrykaupalla iskemätöntä puupanelia, joka oli päässyt kastumaan sen verran, ettei siitä ollut työmaalla mitään hyötyä laatuvaatimusten takia. Meille aivan käypää tavaraa. Yömyöhään niitä sitten kiskottiin tontille. Yhteensä joku 1200 metriä... Ja aivan ilmaiseksi. Ei hullumpi homma. Lisäksi napattiin samalta työmaalta matkaan yksi kärryllinen jätepuuta, mitä voi hyödyntää panelien tukemiseen ym.
Anturoiden raudoitukset tilataan suoraan muotoonsa taivuteltuina. Sitä 1000 häkkiä ei tosiaan ruveta itse taivuttelemaan... Talousrakennuksen kohdalla taas voidaan käyttää elkuperäisen suunnitelman mukaisesti harkkoja muotteina, sillä tallin antura on perinteiset 200 mm korkea.
Siellä ne paalut olla nököttävät. Hattujen lukemia tutkiessa voi todeta, että ei mitään kovin mahdottomia määriä ole paalua uponnut. Ja maaperätutkimuksen yhteydessä tehdyt poraukset olivat siis mitä ilmeisimmin osuneet tosiaan kallioon, sillä lukemat olivat järjestään yhdenmukaiset porausten kanssa. Pisimmätkin paalut ovat alle 9 metriä. Lyhin alle 2 metriä. Mutta olipa kiva tepastella ympäri taloa kun nyt hyvin hahmotti jo mihin tulee mitäkin. :)
Ja tässä sitten talousrakennuksen pohjan puuhausta. Pikkuhiljaa hommat etenee.
Tänään on välipäivä raksauksesta. Isäntä on töissä ja maaurakoitsija ilmoitti, ettei päässyt tontille. Oli loppunut autosta pito puolessa välissä mäkeä ja mies oli päätynyt poikittain keskelle tietä... Onneksi selvisi pois paikalta kunnialla, mutta päätettiin suosiolla jatkaa töitä vasta huomenna. Hemmetin lumi ja pakkanen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti