tiistai 24. lokakuuta 2017

Päivän teema

Ennen

Jälkeen

Nyt ei niin haittaa pienet pakkaskelit. :)

maanantai 23. lokakuuta 2017

Villaa pukkaa

Viikko jälleen vierähti. Mutta nyt on taas kyllä tapahtunutkin. Aikamoista haipakkaa... Mistähän sitä aloittaisi? Noh, pääpaino kaikissa hommissa on ollut siinä, että puhallusvillat talon ja talousrakennuksen yläpohjiin tulevat huomenna. Siispä molemmissa rakennuksissa paperoinnit piti hoitaa loppuun, koolaukset laittaa paikoilleen, kiinnittää räystäsverkot, asemoida palovillat piipun ympärille, kiinnittää kulkusiltoja, villoittaa autokatoksen paloseinä, siivota jne. jne. jne. Hommaa on riittänyt ihan jokaiselle käsiparille. Kuvat kertokoot taas omaa tarinaansa.

Kuten mainitsin, parin ikkunan alla villat olivat märät, koska erkkerin katolta oli vesi valunut seinää pitkin ikkunaan, josta vielä uupui vesipelti. Noh, ei puutu enää. Tai en minä noita kaikkiin vielä askarrellut, mutta niihin ongelmaikkunoihin. Vielä on mietinnässä miten toteutetaan lippa tuonne päälle. Laudasta, pellitetystä laudasta, hirteen upotettuna vaiko ei, miten painumavara huomoidaan, mikäli lippa kiinnitetään hirteen...? Mietitään sitten kun ehditään. Toki jos jollakin on antaa hyvä vinkki, niin antaa palaa kommentteihin!

Innokkaana paperoin jo tuon yhden seinän pätkän. Oli pakko katsoa, miltä tila näyttää "seinän" kanssa. Aika japanilainen meininki... :D

Viime perjantai oli aikamoinen tehopäivä. Klo 9 oli vihdoin ja viimein runkokatselmus. Klo 10 tuli sähkäri palaveraamaan ja katsastamaan projektin tilanteen, klo 10:40 kaartoi villatoimitus pihaan. Onneksi olin värvännyt vanhemman polveni avuksi (kuinkas sattuikaan kaikki actioni juuri sille päivälle kun isäntä oli töissä). Muuten olisin ollut aika pulassa 55 villasäkin kanssa. :) Mutta saatiin ne kuskin avustuksella heiteltyä rekasta pihalle, minkä jälkeen ne päätyivätkin sieviin pinoihin varastoon. Kauhea kasa villaa! Tuossa siis sekä varaston ulkoseinien villat kuin kaikkien väliseinienkin eristeet. Huh...

Sitten pääsikin isäntäkin hommiin. Äärettömän ergonomista paloseinän eristystä. :D

Itse pölistelin villoja varaston sisällä. Alkaakin olla jo kokolailla eristetty mökki. Pari noita kapeita koloja vielä uupuu, mutta ei tuossa enää kauan nokka tuhise.

Vielä viimeinen vilkaisu yläpohjaan ennen villoja. Napsin kyllä vähän parempiakin kuvia oikealla kameralla, mutta en tähän hätään jaksanut niitä siirtää koneelle. Ehkä sitten joku päivä.

Illan viimeiseksi askareeksi vielä väkersin erkkerin kattoon reiän puhallusukoille. Ja styrokspaalit, ne pääsi taas hyötykäyttöön. :D Ajattelin, että jos minä kerran mahduin takalistoni kanssa tuosta reiästä erkkerin yläpohjaan, niin kyllä hoikat puhkujapojatkin mahtuvat. Saas nähdä kuin käy. Mutta kyllä itsekin ottaisin ahtaan paikan lisää jos tuolla pitäisi hommia tehdä.

Nyt jännätään ja toivotaan, että huomenna kaikki menee hyvin. Sitten saatetaan pitää päivä pari vapaata tehoviikon jälkeen, mutta sitten taas täysi hönkä päälle. Ihan pikkuisen ehkä haaveillaan, että päästäisiin jouluksi uuteen kotiin. Onnistuisikohan?

sunnuntai 15. lokakuuta 2017

Ensimmäiset väliseinät!

Jeejee! Ensimmäiset väliseinät pystyssä! Ja paperointi paria läpiviennin tiivistystä vaille valmis. :) Tänään ukot pääsevät koolaamaan ja itse aloitan ikkunoiden ulkopuolisen askartelun. Lienee aiheellista pistää pellit ja pielilaudat paikoilleen kun villat ovat kahdessa ikkunassa märät... Kunnon syysmonsuunit. Onneksi nuo kyllä pääsevät hyvin kuivumaan ja villatkin on helppo ottaa alapinnoista pois kuivattelemaan itseään.

Mäntsälässä rakenneltiin väliseinät aina suoraan paikoilleen. Nyt kun yksin tein ensimmäistä seinää, niin kasasin sen lattialla valmiiksi ja nostin paikolleen. En tajua miksi ei tehty näin edellisessäkin projektissa. Kauhean paljon helpompaa.

Toki tämän kapistuksen siirtely yksin oli vähän haastavaa kun en esteiden takia saanut kasattua sitä ihan oikealla kohdalla. Mutta siihen se asemoitui. Meidän makkarin ja pikkuvessan välinen seinä. :)

Seuraavana päivän askartelin saunan ja makkarin välisen seinän. Se pitikin väkeltää suoraan paikoilleen, koska en olisi muuten ikinä saanut alajuoksun kiinnikkeitä oikeisiin kohtiin. Seinä kun siis sijoittui korotusvalun päälle. Eilen vanhempi polveni tuli auttelemaan ja tehtiin vielä tuo vasemmalla näkyvä kodinhoitohuoneen ja pesutilojen välinen seinä. Pikkuhiljaa alkaa hahmottua tämä nurkkaus. :)

Runkopuut tulevat kyllä loppumaan kesken alta aikayksikön, koska en tajunnut menekkiä laskiessani ottaa huomioon tuplapuuta seinän yläosassa. Noh, osa niistäkin vähistä on ottanut vähän kosteutta itseensä, joten lisää niitä olisi pitänyt hakea joka tapauksessa.

Väliseinähommat on kyllä kivoja kun ne tulee niin nopsaan. Seuraavaksi pitäisi päättää lauta, millä noita seiniä sitten pinnoitellaan. Kauhea arpominen käynnissä. Sahapintaista halutaan, mutta 22x100 on aika tuhtia, ohuempana sahapintaista löytyy lähinnä ulkoverhouslautoina, joissa taas on pyöristetyt kulmat. Isäntä ei innostu siitä. Noh, ehkä me mennään tuolla tuhdilla 22 millisellä... Onpahan sitten helppo kiinnitellä juttuja seiniin tarpeen vaatiessa.

keskiviikko 11. lokakuuta 2017

Koolauksia ja pientä avautumista

No johan on taas ollut... Ja siis ei ollut. Nimittäin sitä runkokatselmusta. Ei viime viikolla, ei tällä viikolla. Miksi? Koska rakennustarkastajaa ei saa kiinni. No, katsotaan sitten taas uudestaan ensi viikolla... Tosin shhhh. Mestarin kanssa päätettiin, että villojen puhallus on sovittuna ajankohtana, oli runkokatselmus tehty tahi ei. Noh, kyllähän nuo tuulisiteet sun muut yläpohjassa näkyy vaikka villat olisivatkin paikoillaan. Ei tässä nyt ole oikein aikaa koko talvea odotella, että saadaan lämmöt taloon.

Myös levyvillojen tilaus on tehty ja toimitus toivottavasti ensi viikolla. Saa talousrakennuksen ulkoseinät eristettyä, jotta päästään sitten teknisen tilan väliseiniä pistämään pystyyn. Vähän on tällä hetkellä sen verran monta rautaa tulessa, että mietin vähän väliä mitä olen unohtanut. Toistaiseksi en tiettävästi mitään, mutta kyllähän sen sitten huomaa taas. Aikanaan. :D

Koko talossa on yhtä nurkkaa lukuunottamatta nyt paperit paikoillaan ja tiivistetty teipillä. Myös talousrakennuksessa alkaa katto olla teippiä ja koolauksia vaille valmis. Talousrakennukseen päätettiin tehdä ristikoolaus 22x100, jotta saadaan vähän säästöä ja toisaalta askarteluhuoneeseen kattopaneelit oikeaan suuntaan. Mies on myös koittanut saada räystäsverkkoja laitettua paikoilleen, mutta muut hommat ovat vielä vieneet voiton. Kohta ne pitää kyllä sinne lätkiä, koska tintit pöllivät meiltä kaikki villat. Jo kertaalleen tilkittyjen ikkunoiden välejäkin on käyty nokkimassa. Mokomat tuholaiset. Ja niin ovat suloisia olevinaan...

Olen tässä myös pääni puhki pohtinut erästä sisustuksellista asiaa. Käytiin silloin vajaa vuosi sitten Viron puolella hakemassa rakennusroippeita ja ihastuin silloin Espakista saatavaan luonnonkivimosaiikkiin, joka oli mielestäni juuri sen himpun kivempi kuin Bauhausin halpislaatta, mutta ei kuitenkaan kallis. Noh, siitä oli kuva otettuna ja kaikki. Vaan kännykän kameralla, joka otti ja hajosi keväällä. Nyt en muista sitä laatan nimeä eikä Espakin sivuista ole mitään hyötyä. Olenkin siis koittanut uudella silmällä katsella sitä Bauhausin halpislaattaa, mutta ei... Jotenkin ei vaan tunnu oikealta. Pitää varmaan lähteä kohta Tallinaan ihan vain tarkistamaan se laatta. Koska sehän on myös toki tilaustuote, jota ei voi vain lähteä autolla Espakista nuin vain hakemaan. Oi ja voi... Ei ole rakentajan elämä aina helppoa. :D

Ja sitten muutama kuva...

Tässä on askarreltu väliseinien upotuksia hirsiseiniin. Käsisirkkelillä muutama roilo ja taltalla kopsuteltu puut pois. Rima kiinnitetään runkopuun kylkeen kiinni ja upotetaan tuohon uraan. Villat vielä runkopuun ja hirren väliin riman/uran molemmin puolin. Hjuva tulee. Toivottavasti. :D

Koolaushommissa on päästy jo yli puolen välin talon puolella.

Ja varastorakennuksessakin sain paperit kattoon. Kilometri teippiä vielä sekä koolaukset.

Ja tänään käytiin isännän ja miniraksaajan kanssa vielä naputtelemassa parin väliseinän yläjuoksujen ohjauspuut koolauksiin kiinni, jotta seuraavat pari päivää voin itsekseni rakennella jo ensimmäisiä väliseinärunkoja isännän lisätessä henkistä pääomaansa koulun penkillä.

sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Paperijuttuja

Jee! Putkari näytti vihreää valoa, joten päästiinpäs paperin kimppuun. Tosiaan, runkokatselmus vielä uupuu, joten kaikkea ei voi paperilla vielä peittää, mutta jos nyt kuitenkin suurimman osan, niin katselmuksen jälkeen on sitten enää vähän jäljellä. Isäntä rakenteli tänään IV-koneen eristyskopperoon kantta ja itse tosiaan taistelin paperirullan kanssa. Ja teipin... Voi jessus. Ihan sama mistä materiaalista talon rakennat, niin aina se tehdään teipistä.

Erkkerin osion paperoin tällä samalla tekniikalla, eli heitin paperin hännän kattotuolin yli, minkä jälkeen sen asemointi kattoon onnistui yksinkin. Tässä paperi asemoituu meidän makkariin.

Mutta onhan se aikamoista painia yksin... Ja ruttuun menee kuin mikä, kun ei ihan hahmota missä olisi suora linja. Vaan sillä nyt ei toki ole tuon taivaallista väliä. Kunhan on tiivis...

Vaan isäntäpä kehitti mulle apuvälineen! Mahtis kapistus. Tällä saa näpsästi pidettyä paprun ilman käsiä suurin piirtein oikeassa kohdassa. Kyllähän kuulkaa nopeutui paperointi tämän jälkeen!

Tila muuttui paperin myötä taas ihan eri näköiseksi! Taputeltiin toisiamme selkään, että haluttiiin yksi ylimääräinen hirsikerta taloon. Huonekorkeus on varsin mukava.

Muutama päivä vierähtää paperihommissa, mutta tätä tekee kyllä mielellään.

Villatkin on lähes tulkoon tilattu, joten nyt sitten vain se katselmus... Pitäkää muutkin peukkuja, että se olisi alkavalla viikolla!

keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Keskiviikon aatokset

Tässä ollaan nyt viikon ajan puuhattu vähän sitä sun tätä. Ukot ovat pääasiassa tehneet loppuun IV-juttuja. Itse pellitin terassin katon loppuun, joskin siitä uupuu vielä listat. Ikkunoitakin on villoitettu edelleen, paperia vähän asenneltu kattoon ja sainpa tänään sokkelin tuuletusaukkojen loput suojaritilätkin paikalleen. Mutta kyllä paras fiilis on nyt tuosta IV-urakasta! Ihan kohta päästään oikeasti sisätöihin! Jesh!!!

Putkarin pitäisi tulla nyt loppuviikosta tarkistamaan IV-hommat. Jos ne on ok, niin sitten odotellaan seuraavaksi se runkokatselmus. Se piti järjestää jo tällä viikolla, mutta viime viikon lopulla ilmeni, että meiltä uupuikin vielä talon kattoristikoiden kuvat. Noh, talotehtaalta toimitettiin ne nopsaan kun pyysin, mutta vasta tänään sain ne kuljetettua kuntaan. Nyt jänskätään onnistuisiko katselmus ensi viikolle. Sain kuitenkin tänään myös lähetettyä tarjouspyynnöt puhallusvilloista ja talousrakennuksen seinävilloista. Asiat siis etenevät kohti lämmintä taloa! Väliseiniä ja sähköhommia pukkaa kohta... :)

Tässä pari kuvaa vielä kattohommista. Aumakattojen kanssa ei voinut peltejä tilailla valmiilla mitoilla, vaan jokainen pelti piti itse leikellä oikeaan mittaan. Aiemmin kirjoitinkin, että päätettiin taittaa tuo pellin pääty pystyyn katon loivan kulman takia, jotta vesi ei missään tapauksessa pääsisi valumaan pellin päästä aluskatteelle. Tässä siis näkyy valmiiksi leikattu ja taivuteltu pelti. Tästä kuitenkin puuttuu vielä nurkkien bitumimassatiivistys. Se tehdään vasta katolla.

Ja tässä allekirjoittaneen peltityömaa ja perustarvikkeet. Ei ole nämä työkalut ehkä ihan parhaasta päästä, mutta kun keksittiin omat kikat, niin hyvin sujui. Rautasahalla pontti poikki, paineilmaleikkurilla ja saksilla pellin leikkely, halpistaivuttimella viimeistely.

Kohta alkaa blogiinkin ilmestyä taas sisäkuvia! Niitä odotellessa...

maanantai 18. syyskuuta 2017

Kattohommia - Osa 587

Jaa, se on taas kuukausi vierähtänyt! Onpahan mennyt nopeasti nämä viimeiset viikot... Oli huilipäiviä, sadepäiviä, työpäiviä ja koulupäiviä. Kaikenmoisia päiviä. Mutta on ollut myös yllättäen kattopäiviä. Isäntä alkaa olla aika ekspertti kaiken maailman listojen, läpivientien ja kattoturvatuotteiden kanssa. Itse taas olen erikoistunut kattopeltien leikkelyyn ja taivutteluun. Mutta nyt alkaa olla katto 1-2 työpäivää vaille valmis! On kuulkaa työvoitto! Etuterassilta uupuu jokunen pelti, koska räystäslistaa piti tilata muutama metri lisää ja sitä nyt odotellaan. Kun listat saapuu, niin sitten loput pellit paikoilleen, listat ja avot! Myös IV-putket alkavat olla muutamaa villoitusmetriä vaille valmiit. Kauan odotettu runkokatselmuskin pidetään toivottavasti ensi viikolla. Sitten vain kauhealla vauhdilla paperit ja koolingit kattoon sekä puhallusvillat tilaukseen. Voin jo melkein kuvitella miltä tönössä tuntuu kun lämmittimet puhisee... Sitten syksy/talvi saa tulla.

Peltimies toimitti tontille myös nipun ikkunapeltejä. Niitä päivänä eräänä leikkelin ja taivuttelin testiksi talousrakennuksen ikkunoihin. Talon kimppuun en näiden kanssa vielä päässyt. Eivät mene kiirrellisyydessä ihan ykköseksi, vaikka hyvähän nekin on pikkuhiljaa saada paikoilleen.

Ja toisena päivänä kävin hakemassa lattian hiomalaitteen lainaksi. Ensimmäisen kerran kun koneen käynnistin, totesin, että toista ei tule. :D Sen verran pääsi yllättämään. Onneksi oli isäntä raksalla myös, ja hän saikin sitten kesytettyä tuon villipedon. Ja tulipahan lattia hiottua. Ei enää liimoja ja jälkihoitoaineita. Saapi nyt sitten kuivua rauhassa ennen maalausta.

Erkkerin katon värkkääminen meni ensin opettelun puolelle. Nyt sujuu nuo aumamallitkin jo kuin vanhalta tekijältä. Päädyttiin kääntämään jokaisen pellin pää pystyyn ja tiivistämään kaikki kolot, koska meidän erkkerin sekä etukuistin katot ovat tosi loivassa kulmassa. Hiinä ja hiinä onko tuotetakuu voimassa edes peltikatolle, joten ajateltiin maksimoida kaikki jutut vedenpitävyyden varmistamiseksi. Ongelman siis saattaisi tiivistyslistoista huolimatta tuottaa vaakatasoinen sade tai kinostuva ja sulava lumi. Samasta syystä laitettiin myös seinällenostopeltien päälle vielä ylimääräistä peltiä niin, että koko seinä erkkerin kohdalla on räystäälle asti pellitetty. Kyllä nyt on ihan luottavainen mieli, että pitävä katto tästäkin tulee.

Työskentelyergonomia erkkerin ja suuren katon välillä on aivan mahtava! On se vissiin hengissä vielä kuitenkin...? Itsekin muutamaan kertaan leikin matoa tuolla ja lopputulos oli mahtava valikoima tikkuja vatsan seudulla peruutuksen jälkeen. :D

Ja jotta saunan terassin reunapellit saatiin ojennukseen, piti miesten väkertää meille ensimmäinen nurkkakotelo. Vähän se kaipaa vielä tuunausta teknisesti, mutta ai että on nätti! Antaa talolle paljon viimeistellymmän ja jykevämmän ilmeen.

Ja kun olen itsekseni ja oman vanhemman polven avustuksella jatkanut katepeltien paikoilleen saattamista, ovat isäntä ja hänen vanhempi polvensa askarrelleet läpivientejä, lumiesteitä, kattosiltoja, tikkaita sun muita paikoilleen.

Ja siellähän ne nyt ovat! Jesh!

Talousrakennuskin näyttää ihan maalatulta tältä puolelta. :D Takaseinässä on pari raitaa. Siltä varuilta, että ne ehdi maalata koko tönöä tänä syksynä, maalasin varmuuden vuoksi lämpöpumpun ulkoyksikön kohdan seinän, ettei tartte sitten ensi keväänä miettiä miten sen masiinan takaa mitään maalataan.

Että tämmöistä meille. Ikkunoiden villoitus on myös jatkunut sisätiloissa ja miehet virittelivät päivänä eräänä viemäreiden huohotusputken ullakolle ja sieltä katolle. Itse odotan kuumeisesti sitä papereiden ja koolauspuiden laittoa. Sitten päästään ihan oikeasti jo sisähommiin!!