perjantai 23. maaliskuuta 2018

Osittainen käyttöönotto

No nyt on muuttolupa taskussa ja aurinkoinen kevätsää on omiaan nostamaan fiilikset kattoon (josta uupuu edelleen paneelit). Keskeneräiseen nyt siis joudutaan majoittumaan, mutta tässä kevään mittaan tehdään sisätilat kaikilta osin käyttöönotettavaan kuntoon ja ruvetaan sitten puurtamaan ulkopuolta ja varastoa. Aivan mahtavaa, että saatiin kuitenkin osittain käyttöönottokatselmus pidettyä hyväksytysti! Jännitti kyllä, koska niin paljon vielä puuttuu. Onneksi tärkeimmät ovat kunnossa. :)

Työ- ja opintokiireet pitivät raksatahdin tosi verkkaisena alkuvuoden, mutta nyt on paiskittu pari viikkoa hommia hiki hatussa... Esimerkiksi näiden kimpussa.

Kylppäriin tehtailtiin tasoiteseinät. Ensin saneerauslaasti tartuntapinnaksi vesieristeen päälle. Tähän kerrokseen ympättiin myös lasikuituverkko. Saneerauslaastin päälle lätkittiin märkätilan hienotasoite joka tehtiin tuommoiseksi kokolailla ronskiksi pinnaksi.

Hienotasoitteen päälle sudittiin Tikkurilan Lujaa. Oltiin ostettu tämä maali jo hyvän aikaa sitten. Hieman huvitti kun huomasin, että se oli ihan sama sävy kuin minkä myöhemmin valitsin asiasta tietämättömänä puulattiamaaliin. Vissiin siis mieluisa väri... :D


Vaikka tämä Luja on puolihimmeä maali, niin pinnasta tuli silti jotenkin hauskan helmiäismäinen. Tietyssä valossa näkyy tällainen kimallus. Välillä taas näyttää ihan kalkkiselta mattapinnalta. Kiva!!

Ja kun nyt tasoitus- ja vesieristyshommissa oltiin, niin päätettiin tehdä samalla toinen vessakin kuntoon. Meillä ei ole vessassa edes käsisuihkua, joten tehtiin lattiaan kokolailla minimikaadot. Laatoitus hoitui siis 20x20 laatalla, joka oli kyllä mukavan kokoinen laatoituksen kannalta. Yhden illan projekti oli tämä. Minä laatoitin ja isäntä leikkasi sopivia paloja. Yhteistyöllä hyvä tulee.

Kylppärin laatoitus taas olikin sitten ihan karsea urakka. :D Sen siitä saa kun haluaa jotain vähän erilaista... Tämä luonnonkivilaatta oli kyllä aivan tuskaisen hidasta työstää. Kaikki reunukset piti latoa yksittäisistä kivistä. Samoin laattamatot harvemmin oikeasti sopivat hienosti yhteen mitenkään päin, joten lopulta jouduin repimään reunimmaisia kiviä niistäkin irti ja täyttämään välit paremmin. Yhtenä päivänä laatoitin putkeen 13 tuntia (toki pari taukoa) ja silti vielä kaksi iltaa tarvittiin, että tuli valmista. Phuuh... Ja se oli siis vasta laatoitus!!

Mutta kun otti askartelun kannalta, niin ihan kivaa hommaa kuitenkin.

Yhtenä iltana askartelin myös valaisimia. Isäntä oli alkuunsa aika skeptinen tälle idealle, mutta lopputulos yllätti positiivisesti. Ihan näpsät! Molempiin vessoihin tuli tällaiset peilin molemmin puolin.

Toki toisesta vessasta vielä uupuu se peili... :D

Tässä vielä kuva kylppärin lattiasta ennen saumausta. Isäntä hoiti saumauksen. Sekin oli koko iltapäivän/illan homma. Ja lopulta itse vielä aamuyöstä pesin laattoja... Yksi kerrallaan. :D Huh!






Tekemistä vielä riittää. Kattopaneelit pitää saada paikoilleen kaikkiin tiloihin. Toiseen vessaan putkivedot, vaatehuoneen lattian tasoitus ja laatoitus, kodinhoitohuoneen kalusteiden loppuun kasaaminen ja samoin keittiön kalusteissa on vielä pientä laitettavaa. Ja sitten ne tulisijat. Ja sauna. Ja... Ja... Ja... Ei täällä tekeminen kesken kyllä pääse loppumaan. :)

Josko nyt tämän stressin jälkeen saisi taas blogiakin tiuhempaan päivitettyä! Kevätauringon voimalla... :) Nyt lähden kantamaan rompetta taloon!

lauantai 20. tammikuuta 2018

Hengissä ollaan... :D Kuvapläjäys!

Melkein kaksi kuukautta edellisestä kirjoituksesta. Tuon viimeisimmän tekstin jälkeen meinaan alkoi kiireet. Oli alle kuukausi aikaa saada kämppä asuttavaan kuntoon. No ihan ei siinä onnistuttu, mutta rojut on pakon edessä raahattu talolle ja kirjat siirretty vanhemman polven hoteisiin. Mutta kyllä kuulkaa eteni hommat vauhdilla kun oli pakko. Välillä vedettiin parin tunnin yöunilla useamman päivän putkia ja kroppa oli kovilla, mutta kai tuo adrenaliini pitää ihmisen liikkeellä. Kahtellaas kuvista mitä täällä on oikein tapahtunut.

Joulukuun alussa isäntä teki saunan ja pesuhuoneen lattioiden kaadot kuntoon vanhemman polvensa kera.

Meidän makkarin kipsilevyseinä sai maalipinnan. Tämä tullaan tapetoimaan jossain vaiheessa, kun meillä on varaa tapettiin. :D

Keittiön tasotkin nostettiin paikoilleen. Aikalailla sai ponnistaa. Kohtalaisen painavia tuommoiset massiivipuiset tasot. Mutta on ne nätit!

Ensin jännäsin, että mitenhän tammitaso istuu yhteenä hirren kanssa, nyt kun hirret päätettiin jättää puupinnalle. Mutta ihan hyvin se siihen passaa. Phuuh...

Keittiön kasaushommissa pitsakin oli ihan paikoillaan. Kylläpähän tietää kasanneensa IKEAa kun ei pakkauspahvit mahdu edes kerralla autoon. :D

Pitkin joulukuuta myös sähkäri kävi tekemässä taikojaan. Ja itse sain askarreltua altaan paikoilleen.

Myös putkari kävi pistämässä putkia ristiin ja rastiin. No ei, hienostihan nuo järjestyksessä kulkevat.

Eteinen sai lautapintaa.

Ja vessa. Tänne piti sahalla ohentaa laudat, sillä muuten vessan kaluste ei olisi mahtunut paikoilleen. Ja kun laudat oli samalla sahailtu määrämittaan, niin oliphana mukavaa ja nopeaa naputella niitä paikoilleen.

Olkkarin seinä. Eteinenkin näkyy taustalla jo saaneen maalit pintaan.

Tässä kohtaa alkoi iskeä jo lievä epätoivo. Muistaakseni tästä kuvasta oli reilu viikko jouluun. :D

Mutta sentään saatiin lämmöt päälle ja päästiin puhaltimista eroon! Voi vinde mikä fiilis!

Ikea on köyhän rakentajan paras kaveri... :) Ja hyvin mahtui paikoilleen ohennettujen lautojen myötä!

Keittiön muoto alkoi hahmottua paremmin kun sai niemekkeen pöytätason paikoilleen.


Nyt ei näytä enää niin pahalta. Sähkärikin on taas käynyt. Pistorasiat ja valokatkaisijat ovat paikoillaan.

Niemekkeen kiinnityssysteemit by Ikea.


Tammi on kyllä sen verran kovaa puuta, että kädet oli kovilla jopa pistosahalla sitä käsitellessä. Mutta niin se vain tähänkin syntyi aukko. Nyt meillä on pari aika hyvää tammisen leikkuulaudan aihiota!


Ja lopulta pääsimme myös pihan pimeydestä eroon!

Sitten vihdoin ja viimein jouluviikolla koitti se päivä, että sai repiä suojapaperit lattioista!

Tuntui kuin raksan alta olisi vihdoin ja viimein kuoriutumassa koti.


Pohjamaalaus käynnissä.

Tässä näkyy myös työtason valaisimet! Olen ihan rakastunut noihin... Ostettiin ne vuoden verran takaperin Anttilan konkurssista 6 €/kpl. Kannattava ostos! Niihin laitetaan vielä himmennin, mutta se odottelee vielä tukussa sähkärin seuraavaa käyntiä.

Ja sitten pintamaalia ensimmäinen kerros! Joulukin saapui kotiin tähtien myötä. :)

Ah... Muistan vieläkin sen fiiliksen kun otin tätä kuvaa. Olin niiiiiin rikki. Kello taisi olla jotain kolmen ja neljän välillä yöllä. Edellisenä yönä olin nukkunut reilun tunnin. Alkoi olla ihan normitila tulla raksalta pois aamulla kahdeksalta...

Ennen vuodenvaihdetta piti vielä hoitaa motivaatiokämpän pakkaus ja tyhjennys... Sitten homma rauhoittuikin hieman. Tämän vuoden puolella ollaan askarreltu vesieristeet kylppärin seiniin. Nyt pitäisi laittaa laastit tilaukseen, jotta saisi seinät valmiiksi ja pääsisi lattioiden kimppuun.

Makkariin on asemoitu jo vaatekaapitkin, että saa tavaroita pois jätesäkeistä ja laatikoista. Makkari, olkkari, keittiö ja eteinen on jo käytännössä täysin pölyvapaata aluetta.

Ja niin se tuli talvikin taas. :) Vaikka joku sääennustelija masentaakin, että ei tämä kauaa kestä. Noh, nautitaan niin pitkään kuin kestää.

Meillä on tosiaan alkanut ihan uusi meno kun allekirjoittanutkin aloitti taas uudet työt. Kiinteistönvälittäjäksi minusta ei ollut, joten palasin insinöörin hommiin. Vaan tällä kertaa raksapuolelle! Ja olen kyllä tosi innoissani uudesta pestistä. Tästä tuloo hyvä. :)

Talolla olisi tosiaan nyt seuraavaksi vuorossa kylppärin laitto kuntoon. Kahden makkari seinät pitää vielä laudoittaa ja toinen vessa tehdä. Ei tässä tylsää ehdi tulemaan.

sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Sähköä ilmassa

Motivaatiokämpän vuokrasopimus on nyt irtisanottu vuoden loppuun. Ai kauhia... Loppurytinä!!

Ukot ovat rakentaneet varastoon väliseinän, levytelleet sitä, pykänneet sisälle loppuja väliseiniä ja kantaneet puutavaraa. Alkoipa kipsilevyjen kittauskin tänään! Ja montaa kipsilevyseinää kun ei tönössä ole, niin tämä homma menee aika sutjakasti.

Itse olen vanhemman polveni kera tuijottanut sähkösuuunnitelmaa ja kulkenut kaapelien kanssa pitkin taloa. Alkaa olla sähkövedot jo hyvällä mallilla. Nyt pitää odotella sähkömieheltä lisää roipetta, jotta pääsee kiskomaan loputkin piuhat paikoilleen. Rasioiden kiinnittelyä on kuitenkin edelleen ja ulkovalaisimien paikkojen osaltakaan ei ole vielä lopullisia päätöksiä tehty. Mutta erkkerissä on jo sähköt!! Kyllä se vaan tuntui tälläkin kertaa yhtä hienolta, kun sai ensimmäisen kerran napsauttaa seinästä valot päälle. :) Ensi viikolla saadaan talousrakennukseen sähköt ja samalla kaivopumppu jälleen toimintaan.

Putkarikin on käynyt hääräämässä. Hanakulmarasiat ovat paikoillaan ja käyttöveden jakotukki kasassa. Ensi viikolla harjoitukset jatkuu teknisessä tilassa sekä varastossa. Josko sitten saataisiin jo teknisen tilan sisävessa käyttöön! Nyt tosissaan pidän jo peukkuja sen suhteen... Lattialämmityksen käyttöönotto on sovittu vajaan kahden viikon päähän ja varasin putkarin meille hommiin vielä jouluaattoa edeltäviksi torstaiksi ja perjantaiksi. Silloin pistetään vesikalusteita paikoilleen.

Kiirettä pukkaa, että kaikki olis silloin jo sillä mallilla. Mutta yrittänyttä ei laiteta!

Vaikka meillä on siis tekninen tila talousrakennuksessa, niin kyllä vaatehuoneeseenkin silti varsin railakkaasti tätä talotekniikkaa tulee. Silti on ihan kiva, että tässä talossa kaikki tekniikka on "niille osoitetuissa paikoissa". IV-kone ullakolla, jakotukit vaatehuoneessa ja lämpöpumppu sekä kaivohässäkät teknisessä tilassa. Ainoa asuinhuoneisiin jäävä tekninen vempele on toinen lämmityksen jakotukki, mutta sekin on omassa siistissä valkoisessa kaapissaan, joka passaa kodarin seinään ihan reteesti.

Ensimmäinen kattovalaisin!! Sähkäri tosiaan pistää meille tässä vaiheessa jo valaisinkannet paikoilleen, koska kattopaneeleita ei ole ihan vähään aika meidän kattoihin tulossa. Niiden askarteluun ei ole nyt aikaa, eikä sen sijaan oikein rahaakaan. Kahtotaan sitten muuton jälkeen.

Näkymä eteisen katosta. :D Kuva otettu kokolailla etuovelta. Vasemmalle jäävät lasten makkarit, suoraan edessä on vessa ja sen takana vaatehuone.

Jeejee! Tasoitushommia jo!

Ai jestas tuota piuhaa riittää... Ja meille tulee vielä ihan älyttömän simppelit sähköasennukset nykytekniikan valossa. Meidän sähköjen erikoisin vimpale on lampun himmennin. :D No okei, pari langatonta kytkintä tulee tiiliseinän takia, mutta sekään ei nyt kovin korkealle vielä meidän sähköjen hifistelyarvoa nosta. Ei kyllä tällaisten tavallisten pulliaisten näkemys riittäisi jonkun taloautomaatiosuunnitelman järkevään piuhoitukseen, mutta tämmöiset perussähköt kyllä näköjään piuhojen osalta kiskoo paikoilleen, kunhan perusteet hanskaa suunnitelmien osalta. Onneksi kuitenkin sähkäri vielä tsekkailee kaiken tehdessään kytkentöjä, joten mahdolliset virheet tulee kyllä korjattua.

Voihan hässäkkä...

Nyt taas kalenteri käteen ja aikatauluja pohtimaan. Olen ottanut nyt ihan tavaksi joka päivä miettiä mitä seuraavina parina päivänä pitää tehdä, että oikeasti saadaan talo asuttavaan kuntoon jouluksi. Ei ole juuri aikaa mihinkään ylimääräiseen, epäolennaiseen tai muuten vain aikaa kuluttavaan haahuiluun. Mutta silti välillä pitää hengähtää. Huomenna on allekirjoittaneella erikoisjuttujen metsästyspäivä ja isännällä palkkatöitä. Mutta maanantaina taas täysi hönkä päällä.